کلید درمانهای جدید برای دیابت ممکن است در محصولات متابولیک فلور روده پنهان باشد

20 فوریه 2020 - در مطالعه‌ای که در مجله Cell Reports منتشر شده است، محققان دانشگاه مک گیل، دانشگاه کیوتو و موسسه ی ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی( INSERM) در دانشگاه پاریس نشان دادند که یک ترکیب ارگانیک(آلی) به نام متابولیت 4-کرزول که توسط فلور روده تولید می شود، با تحریک تکثیر و عملکرد سلولهای بتای تولید کننده ی انسولین در پانکراس، اثرات محافظتی در برابر دیابت نوع 1 و 2 دارد. این نتایج راه را برای گزینه های جدید درمانی که می توانند زندگی میلیون ها بیمار را بهبود بخشند، هموار می کند.

در سال 2019 ، انجمن دیابت کانادا گزارش داد که از هر سه کانادایی یک نفر مبتلا به دیابت یا پیش دیابت می باشد. این بیماری که شیوع آن همچنان رو به افزایش است، با افزایش خطر ابتلا به پاتولوژی های قلبی عروقی همراه است و آن را به یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی تبدیل کرده است. بنابراین توسعه و بهبود درمانها برای این گروه از بیماران ضروری است. مطالعات اخیر نشان داده است که بسیاری از اشکال دیابت در اثر جهش در چندین ژن و توسط تأثیرات محیطی و تغییر در ترکیب فلور روده ایجاد می شود.

تحقیقات مشترک انجام شده توسط محققان دانشگاه مک گیل، دانشگاه کیوتو و اینسرم در دانشگاه پاریس این نتایج را تقویت می کند. این تحقیق ارتباط بین دیابت و متابولیت 4-کرزول ، یک ترکیب آلی تولید شده توسط فلور روده و همچنین موجود در برخی غذاهای خاص را نشان می دهد.

محققان برای اولین بار یک مطالعه پروفایل متابولیکی را راه اندازی نمودند تا تغییرات کمّی در متابولیتهای موجود در بدن، را با استفاده از نمونه خون 148 بزرگسال، که برخی از آنها دیابتی بودند، شناسایی کنند. ایده ی آنها شناسایی مارکرهایی بود که می توانند با این بیماری مرتبط باشند. دکترFrançois Brial ، محققInserm و نویسنده ی اول این مطالعه گفت: ما دریافتیم که 4- کرزول که یکی از متابولیتهای فلور روده می باشد، نشانگر مقاومت در برابر دیابت است. به ویژه اینکه، غلظت 4-کرزول در خون بیماران دیابتی پایین تر از افراد غیر دیابتی، بود.

محققان پس از کار بر روی موشهای صحرایی و سوری مدل دیابت و چاقی، اثرات 4- کرزول را بر علائم دیابت و عملکرد سلولهای بتای پانکراس آزمایش کردند.

گزینه های درمان

محققان نشان دادند که درمان طولانی مدت با غلظت پایین 4-کرزول، منجر به بهبود دیابت می شود. به طور خاص، محققان شاهد کاهش چاقی و تجمع چربی در کبد و همچنین افزایش توده ی لوزالمعده و تحریک قوی ترشح انسولین و تکثیر سلولهای بتا در پانکراس بودند.

دکتر Gauguier، محقق INSERM و نویسنده ی ارشد این تحقیق جدید گفت: در حال حاضر با کمبود روشهای درمانی برای تحریک تکثیر سلولهای بتای پانکراس و بهبود عملکرد سلولهای بتا به منظور ترشح انسولین روبرو هستیم، بهمین دلیل این نتایج دلگرم کننده است. علاوه براین، با تایید تاثیر این متابولیت بر سلامت انسان، نقش مفید یک متابولیت ساخته شده توسط باکتریهای روده ای مشخص می گردد و راه ابداع درمانهای جدید برای دیابت، چاقی و استئاتوز کبدی باز می شود.

در حال حاضر، هدف فوری محققان استفاده از همین فناوری برای شناسایی نشانگرهای زیستی متابولیکی دیگری است که با سایر بیماریها از جمله بیماریهای نادر مرتبط هستند.

به بیماران دائما گزینه های درمانی جدیدی ارائه می شود، حتی هنگامی که مکانیسم های عملکرد این روش های درمانی هنوز به خوبی درک نشده اند یا وقتی که تکنیک های مورد نظر دست و پا گیر و تهاجمی هستند.

دکتر Gauguier، استاد گروه ژنتیک در دانشگاه مک گیل گفت: هدف ما ابداع رویکردهای درمانی است که امکان تعدیل ظریف فلور روده را فراهم کند، این کار از طریق تکثیر باکتریهای "خوب" - که عملکرد آنها به خوبی درک شده است- ممکن است. بدین ترتیب می توانیم متابولیت های باکتریایی را در دوزهای درمانی تولید کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-02-treatments-diabetes-metabolic-products-intestinal.html